Τίτλος προγράμματος για το σχολικό έτος 2020-21

«Σπάμε» την απομόνωση. Εξασφαλίζουμε την ισότιμη ένταξη των ΑΜΕΑ στη κοινωνία.


Σύντομη περιγραφή του προγράμματος

Η καταγραφή και ανάδειξη των προβλημάτων που αντιμετωπίζουν οι ΑΜΕΑ στην ένταξή τους στο σχολείο και γενικότερα στην κοινωνία καθώς και προτάσεις γιά την αντιμετώπιση τους.

Δράσεις του προγράμματος

Δ1 - Καταγραφή των προβλημάτων των ΑΜΕΑ

Με αφορμή τη παγκόσμια ημέρα των ανθρώπων με αναπηρία εκδηλώθηκε ζωηρό ενδιαφέρον στην σχολική κοινότητα για την αναγκαιότητα ισότιμης ένταξης των ΑΜΕΑ σε όλες τις πλευρές της κοινωνικής ζωής. Αναδείχτηκαν προβλήματα σχετικά με τις δομές του κράτους, το δομημένο περιβάλλον των πόλεων, στο οποίο εμπλέκεται η Τοπική Αυτοδιοίκηση και ο κάθε πολίτης ατομικά, αλλά και αυτής της πρόσβασης στο φυσικό περιβάλλον, ως αποτέλεσμα των ανθρώπινων παρεμβάσεων ή σε άλλες περιπτώσεις λόγω της απουσίας αυτών για παροχή στοιχειωδών μέσων. Αναδείχτηκαν οι δυσκολίες και οι αποκλεισμοί που υφίστανται οι ΑΜΕΑ για αυτόνομη συμμετοχή στην οικογενειακή, σχολική, επαγγελματική, κοινωνική και πολιτιστική ζωή. Η καθημερινότητα που προκύπτει από τα ζητήματα αυτά είναι αναγκαίο σε πρώτη φάση να καταγραφεί με όλες τις μορφές. Αποτύπωση φωτογραφική, με βίντεο, με κείμενα, με μελέτες στοιχείων. Να αποτυπωθεί η υπάρχουσα κατάσταση. Η περιγραφή πρέπει να γίνει μέσα από την επαφή με την πραγματικότητα. Οι προγραμματισμένες επισκέψεις σε όλους τους χώρους της γειτονιάς, του δήμου που διαμένει ο καθένας και η καθεμία. Εκεί που εργάζεται, μορφώνεται, ψυχαγωγείται, κινείται για να καλύψει τις ανάγκες του. Στη προσπάθεια αυτή σημαντικός είναι ο ρόλος του κάθε συμμετέχοντος ξεχωριστά αλλά και της σύνθεσης που θα προκύψει από τη συλλογική προσπάθεια.

Δ2 - Ο ρόλος του δομημένου αστικού ιστού στον αποκλεισμό των ΑΜΕΑ

Οι συνάνθρωποί μας AMEA είναι αποκλεισμένοι στο σπίτι τους. Τα εμπόδια βρίσκονται σε κάθε τους προσπάθεια για ισότιμη ένταξή τους. Από τη στιγμή που επιχειρήσουν να βγουν από το σπίτι τους, κυρίως οι άνθρωποι με κινητικά προβλήματα, δεν μπορούν να κινηθούν σε πεζοδρόμια και σε δρόμους. Δεν έχουν δυνατότητα πρόσβασης, λόγω των διαμορφωμένων υποδομών, σε σχολεία, σε Πανεπιστήμια, σε δημόσια και ιδιωτικά κτήρια και υπηρεσίες. Ίδια κατάσταση επικρατεί σε χώρους ψυχαγωγίας, πολιτιστικών δρώμενων, τέχνης, πολιτισμού και αθλητισμού, στα καταστήματα κάθε είδους, στα μέσα μαζικής μεταφοράς, αλλά ακόμα και σε χώρους παροχής υγείας δημόσιους και ιδιωτικούς. Δεν έχουν δυνατότητα πρόσβασης ούτε στο φυσικό περιβάλλον, θάλασσα και βουνό, ακόμα και στα περισσότερα πάρκα. Συνολικά, οι υποδομές στήριξης βρίσκονται πολύ μακριά από τις πραγματικές ανάγκες για ισότιμη ένταξη. Η ανάδειξη και προβολή πρακτικών λύσεων με συγκεκριμένες ενέργειες είναι το ζητούμενο, σε επίπεδο σχολείου, δήμου, αλλά και γενικότερα. Η συγκεκριμένη αποτύπωση είναι σημαντική για την συνειδητοποίηση της κατάστασης και την ευαισθητοποίηση μαθητών, εκπαιδευτικών, γονέων και κοινωνίας γενικότερα. Οι επισκέψεις – δραστηριότητες στο πεδίο, σε διάφορες περιοχές του ευρύτερου Πειραιά και της Περιφέρειας Αττικής είναι απαραίτητες. Στη δυναμική αυτή διαδικασία διευρύνονται οι γνώσεις, αλλάζουν και τεκμηριώνονται απόψεις, διαμορφώνονται νέες στάσεις ζωής.

Δ3 - Προτάσεις γιά την άρση του αποκλεισμού των ΑΜΕΑ από το Σχολείο

Οι εκπαιδευτικοί και μαθητές του σχολείου, είναι απαραίτητο να προσεγγίσουν και να αποτυπώσουν τις δυνατότητες που παρέχει σήμερα το σχολείο στους συνανθρώπους μας ΑΜΕΑ. Να εντοπίσουν τις ελλείψεις και τα προβλήματα που αυτές προκαλούν. Λαμβάνοντας υπόψη και τη γενικότερη κατάσταση να προτείνουν λύσεις άμεσες και μεσομακροπρόθεσμες, για την ισότιμη ένταξη των ΑΜΕΑ στο περιβάλλον του σχολείου, σε επίπεδο πρόσβασης, κτηριακών υποδομών, τεχνολογικού εξοπλισμού ιδιαίτερα στα εργαστήρια, αθλητικού εξοπλισμού, εκπαιδευτικού υλικού, αναλυτικών προγραμμάτων, διεξόδου στα Πανεπιστήμια, επαγγελματικής σταδιοδρομίας κλπ.